Teza de doctorat Perspective comparative asupra drepturilor de autor reprezinta un studiu comparativ-istoric, avand ca punct de interes drepturile de autor. Axa verticala va urma modelul analizei diacronice – evolutia fundamentelor proprietatii literare si artistice – si cea orizontala va pune accentul pe elementele si rationamentele comparabile a normelor juridice incidente in materia protectiei creatiilor spiritului in dreptul continental si common law. In acest sens, datorita celor doua tendinte, comparativa si istorica, lucrarea este construita astfel incat sa acopere toate premisele necesare studiului comparatist al dreptului de autor. Studiul isi propune sa scoata in evidenta principalele divergente si evolutiile celor doua sisteme de protectie in domeniul dreptului de autor.
Cu privire la structura lucrarii, aceasta este alcatuita din trei capitole, precedate de o parte introductiva, iar punctul terminus contine concluziile cercetarii comparatiste in materia drepturilor de autor. Primul capitol, intitulat „Prolegomene. Evolutia istorica si filosofica a dreptului de autor si a copyrightului”, este destinat tratarii, pe axa verticala, a evolutiei filosofice si istorice a drepturilor de autor, de la radacinile dreptului proprietatii intelectuale, cu referiri particulare la Roma si Grecia Antica, parcurgand perioada adoptarii primei legi asupra dreptului de autor – Statutul Reginei Anne – si ajungand pana la reglementarile moderne. In cel de-al doilea si al treilea capitol, intitulate „Dreptul de autor in sistemul continental-european: dreptul romanesc si dreptul francez” si „Copyrightul in sistemul common law: dreptul anglo-american”, realizam o incursiune pe taramul reglementarilor juridice ale dreptului de autor in cele doua sisteme de drept, in care vom pune accent pe aspectele de drept comparat.
Prin tematica abordata si prin metodologia de cercetare utilizata, lucrarea Perspective comparative asupra drepturilor de autor este un studiu aprofundat in domeniul dreptului de autor, fiind un instrument util pentru cei interesati de acest domeniu, oferind elemente de drept comparat care sa-i ajute sa gaseasca solutii si raspunsuri in diferite situatii juridice.
Despre autor
Alexandru TOMA este consilier juridic, oferind consultanta si asistenta juridica in diferite domenii de activitate, precum domeniul educational si editorial.
Introducere
Capitolul I. Prolegomene: evolutia istorică si filosofică a dreptului de autor si a copyrightului
Sectiunea 1. Premisele dreptului de autor: nerecunoasterea individului creator in Antichitate
§1. Grecia Antica
§2. Roma Antica
Sectiunea a 2-a. Nasterea individului creator. Influentele nominalismului in acordarea privilegiilor
Sectiunea a 3-a. Primele fundamente ale unei proprietati asupra imaterialului: teoriile lui Thomas Hobbes si John Locke asupra nasterii dreptului de autor
Sectiunea a 4-a. Fundamentele si natura juridica a copyrightului anglo-american
§1. Originile si evolutia copyrightului in Regatul Unit
§2. Fundamentul si evolutia copyrightului american
§3. Natura copyrightului anglo-american: un drept utilitar sau un drept de proprietate?
Sectiunea a 5-a. Evolutia si natura juridică a dreptului de autor continental-european
§1. Istoria legislatiei franceze cu privire la dreptul de autor
§2. Evolutia conceptuală si legislativă a dreptului de autor in Romania
§3. Natura juridică a dreptului de autor continental-european
§4. Relatiile dintre dreptul de autor si proprietatea industrială in sistemul continental-european
Sectiunea a 6-a. Divergente si convergente intre dreptul de autor continental si copyrightul anglo-american. Sinoptic comparatist
§1. Aspecte terminologice si de traducere in cultura juridică comparatistă: droit d’auteur si copyright
§2. Diferente notabile intre copyrightul anglo-american si dreptul de autor continental
§3. Influente reciproce intre copyrightul anglo-american si dreptul de autor continental
§4. Convergenta sistemelor conturată de ius conventionis
§5. Evolutia celor două conceptii in raport cu Dreptul european
Capitolul al II-lea. Dreptul de autor in sistemul continental european: dreptul romanesc si dreptul francez
Sectiunea 1. Principiile fundamentale ale dreptului de autor romanesc si francez. Sinoptic
Sectiunea a 2-a. Obiectul dreptului de autor si conditiile protectiei operelor prin dreptul de autor
§1. Notiunea de operă a spiritului
§2. Conditiile cerute pentru protectia operelor prin dreptul de autor
Sectiunea a 3-a. Autorul si titularii drepturilor de autor
§1. Calitatea de autor al operei
§2. Regimul creatiilor realizate de angajati
§3. Regimul creatiilor realizate in cadrul unui contract de comandă
§4. Regimul operelor anonime, pseudonime si orfane
§5. Pluralitatea de autori
Sectiunea a 4-a. Prerogativele autorului in Dreptul continental
§1. Drepturile morale ale autorului
§2. Drepturile patrimoniale ale autorului
Sectiunea a 5-a. Durata protectiei dreptului de autor in Franta si Romania
Capitolul al III-lea. Copyrightul in sistemul common-law: dreptul anglo-american
Sectiunea 1. Formalitatile in dreptul anglo-american
§1. Evolutia si fundamentul formalitatilor in Dreptul american
§2. Regimul formalitătilor in sistemul de copyright englez
Sectiunea a 2-a. Titularii dreptului de autor in Dreptul comparat
§1. Conceptul de work made for hire in sistemul american
§2. Regimul operelor colective in dreptul american
§3. Statutul autorului in dreptul anglo-saxon
§4. Subiectul protectiei: principiul si exceptiile in Dreptul comparat
Sectiunea a 3-a. Criteriul originalitatii din perspectiva comparativa
§1. Criteriul originalitatii si operele protejate in Dreptul american
§2. Conditia originalitatii in dreptul englez
Sectiunea a 4-a. Prerogativele morale in Dreptul anglo-american
§1. Drepturile morale – sinoptic comparatist
§2. Drepturile morale in Statele Unite
§3. Prerogativele morale in dreptul britanic
Sectiunea a 5-a. Durata protectiei in sistemul de copyright
§1. Durata protectiei la nivelul dreptului conventional
§2. Durata protectiei in Regatul Unit
§3. Durata protectiei in Statele Unite
Sectiunea a 6-a. Exploatarea operelor
§1. Licentele legale si dreptul de autor
§2. Licentele obligatorii in sistemul de copyright
Concluzii. Opozitie sau apropiere intre dreptul de autor si copyright?
Bibliografie