In cursul studiilor universitare studentii sunt confruntati cu necesitatea acumularii de cunostinte de specialitate, indeosebi teoretice, dar si practice.
Momentele de maxima tensiune pentru studenti le reprezinta etapele de evaluare semestriale, anuale si, in final, de licenta, evaluari necesare in vederea promovarii si ierarhizarii viitorilor profesionisti.
Exista diverse modalitati de evaluare a cunostintelor profesionale si este imposibila impunerea uneia sau alteia si cu atat mai putin o clasificare a lor. Adoptarea uneia sau alteia dintre metode depinde de mai multi factori: profilul studiilor, adaptarea examinatorilor la metode mai mult sau mai putin conventionale, timpul necesar evaluarii, numarul studentilor de evaluat etc.
In ultimele doua decenii in Romania a crescut vertiginos numarul studentilor la facultatile de drept, ceea ce a creat dificultati evaluatorilor in activitatea de verificare a cunostintelor profesionale dobandite in diverse etape necesare pregatirii universitare. In aceste conditii s-a constatat ca una dintre metodele cele mai eficiente este evaluarea prin utilizarea testelor grila. Aceasta modalitate de examinare asigura celeritatea evaluarii, dar si posibilitatea controlului, ceea ce determina mai multa obiectivitate.
Adversarilor metodei de evaluare prin teste grila le putem argumenta ca nivelul de dificultate a intrebarilor este la nivelul examinatorilor, iar promovabilitatea poate fi direct proportionala cu nivelul de pregatire teoretica si practica a studentilor.
In sfarsit, dar nu in ultimul rand, este util sa obisnuim studentii cu o metoda de evaluare care a devenit o practica constanta la examenele de admitere in diverse institutii de specializare profesionala.