Volumul de fata – caruia ii vor urma altele doua (referitoare la raspunderea juridica a functionarilor publici, respectiv la nasterea, modificarea, suspendarea si incetarea raportului juridic de serviciu, precum si la cariera functionarului public) – abordeaza o gama extrem de larga de probleme legate, determinate ori chiar provocate de raportul de serviciu sau de functie publica.Chestiunile-cheie pe care se concentreaza lucrarea sunt natura raportului juridic de serviciu, partile acestui raport, obiectul sau, precum si continutul relatiei speciale nascute intre o autoritate publica si functionarul ei. O atentie deosebita acorda autorul ansamblului de drepturi si indatoriri care intra in continutul oricarui raport juridic de serviciu si de care se poate prevala, respectiv de care este tinut orice functionar public.Cartea se adreseaza in primul rand studentilor facultatilor de drept si de administratie publica, insa poate fi utila, deopotriva, si celor care, intr-un fel sau altul, participa la derularea raporturilor juridice de serviciu in cadrul autoritatilor si institutiilor publice.
Capitolul I. Controverse doctrinare privind natura raportului juridic de serviciu
Capitolul al II-lea. Izvorul raportului juridic de serviciu – actul administrativ de numire intr-o functie publica
Sectiunea 1. Natura juridica a actului de numire intr-o functie publica
Sectiunea a 2-a. Consecintele numirii in functia publica prin act administrativ unilateral
Sectiunea a 3-a. Notiunea si conditiile de validitate ale actului administrativ de numire intr-o functie publica
§1. Consideratii generale
§2. Actul administrativ de numire intr-o functie publica trebuie sa fie emis de autoritatea sau institutia publica abilitata prin lege si in limitele competentei sale
§3. Actul administrativ de numire intr-o functie publica trebuie emis in forma si cu respectarea procedurii prevazute de lege
§4. Actul administrativ de numire intr-o functie publica trebuie sa aiba un continut conform dispozitiilor legale in vigoare
§5. Efectele actului administrativ de numire intr-o functie publica trebuie sa corespunda scopului urmarit de catre legiuitor
Sectiunea a 4-a. Trasaturile actului administrativ de numire intr-o functie publica
§1. Observatii cu caracter general
§2. Actul administrativ de numire intr-o functie publica reprezinta intotdeauna o manifestare unilaterala de vointa
§3. Actul administrativ de numire intr-o functie publica emana de la o structura institutionalizata care are, potrivit legii, calitatea de autoritate publica (eventual administrativa)
§4. Actul de numire intr-o functie publica este un act administrativ individual
§5. Actul de numire intr-o functie publica este legitimant pentru persoana pe care o investeste
§6. Actul de numire intr-o functie publica genereaza o situatie juridica exclusiva
§7. Actul de numire intr-o functie publica se bucura de prezumtia de legalitate
§8. Actul de numire intr-o functie publica are caracter obligatoriu
§9. Actul administrativ de numire intr-o functie publica are caracter executoriu
§10. Actul administrativ de numire intr-o functie publica este, in principiu, irevocabil
§11. Actul juridic de numire intr-o functie publica nu poate fi afectat, in principiu, de un termen extinctiv
§12. Actul de numire intr-o functie publica este prezumat a fi emis in acord cu necesitatile unui serviciu public
Capitolul al III-lea. Partile raportului de serviciu
Capitolul al IV-lea. Obiectul raportului de serviciu
Capitolul al V-lea. Continutul raportului de serviciu – drepturile si indatoririle functionarilor publici
Sectiunea 1. Drepturile functionarilor publici
§1. Necesare precizari prealabile
§2. Dreptul la opinie al functionarilor publici
2.1. Dreptul functionarilor publici de a adera la opiniile altora
2.2. Libertatea de constiinta a functionarilor publici
2.3. Dreptul functionarilor publici la exteriorizarea opiniilor lor
§3. Dreptul functionarilor publici de a nu fi discriminati
§4. Dreptul functionarilor publici de a fi informati
§5. Dreptul functionarilor publici la negocieri si la incheierea acordurilor colective
§6. Dreptul la greva al functionarilor publici
§7. Dreptul functionarilor publici la salariu si la alte venituri asimilate
§8. Dreptul functionarilor publici de a fi alesi sau numiti intr-o functie de demnitate publica
§9. Dreptul functionarilor publici la conditii normale de munca si la igiena muncii
§10. Dreptul functionarilor publici la asistenta medicala si la concedii de boala, de maternitate si pentru cresterea si ingrijirea copiilor
§11. Dreptul functionarului public la concediul de odihna si la alte concedii
§12. Dreptul la pensie al functionarilor publici
§13. Dreptul functionarilor publici la protectia legii si a autoritatii publice
§14. Dreptul functionarilor publici la despagubiri pentru prejudiciile cauzate lor din culpa autoritatii sau institutiei publice
Sectiunea a 2-a. Indatoririle functionarilor publici
§1. Indatorirea de a respecta Constitutia si legile tarii
§2. Indatorirea de loialitate fata de autoritatile si institutiile publice
§3. Indatorirea functionarului public de a asigura un serviciu public de calitate
§4. Indatorirea functionarului public de a se consacra functiei publice in care a fost numit
§5. Indatorirea functionarului public de a se subordona ierarhic
§6. Indatorirea de neutralitate politica a functionarului public
§7. Indatorirea de neutralitate economica a functionarului public
§8. Indatorirea de confidentialitate a functionarului public si de pastrare a secretului profesional
§9. Indatorirea de demnitate a functionarului public
§10. Indatorirea functionarului public de a nu solicita sau accepta daruri sau alte avantaje
§11. Indatorirea functionarului public de a nu deturna prerogativele de putere publica aferente functiei publice in care a fost numit
§12. Indatorirea functionarului public de a intocmi, prezenta si actualiza anual declaratia de avere, precum si pe cea de interese
Cateva concluzii
Index alfabetic