Nu poate exista comert international fara transport maritim. Transportul de marfuri pe mare este cel mai ieftin mod de transport international, iar asigurarea maritima face parte integranta din transportul maritim si comertul international. Contractul de asigurare maritima este contractul in care asiguratorul este de acord sa indemnizeze asiguratul impotriva pierderii ocazionate de incidentele unei aventuri marine, pentru o suma de bani numita prima.
Functia principala a asigurarii este transferul si distributia riscurilor. Prin asigurare are loc transferul riscului de pierderi economice la asigurator, care la randul sau redistribuie riscul prin acorduri de investitii si reasigurari. In cadrul lucrarii am abordat diferite tipuri de contracte de asigurare si reasigurare si am explicat care sunt elementele specifice fiecaruia, tocmai pentru a putea ajuta practicianul sa le diferentieze si sa poata aplica regimul juridic corespunzator. Aceste clasificari difera in primul rand in functie de obiectul material al asigurarii, care poate fi corpul sau masina navei, marfa sau incarcatura transportata etc.
Contractul de asigurare maritima este un domeniu in sine, care este apt de a prezenta dificultati in practica judiciara si comerciala pentru o perioada indelungata de timp de acum incolo. Fie ca este vorba despre un comerciant international, fie ca este vorba despre o persoana fizica obisnuita, cu totii suntem influentati de practica in aceasta materie, deoarece este conexa modalitatii in care este desfasurat comertul. Fara comert international, societatea de astazi, cu exigentele sale prezente, nu ar putea exista, iar comertul international pe mare nu se poate desfasura in absenta contractului international de asigurare maritima.
Despre autori
Ioana-Roxana Oltean este judecator la Judecatoria sectorului 4 Bucuresti si cadru didactic asociat la la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti.
Prolegomene
I. Obiectul studiului
II. Necesitatea si obiectivele studiului
III. Consideratii metodologice
IV. Structura lucrarii
Capitolul I. Istoric si aspecte introductive
Sectiunea I. Istoricul asigurarilor maritime
Subsectiunea I. Sorgintea asigurarilor maritime
Subsectiunea II. Istoricul legislativ al Marii Britanii privind asigurarile maritime
Subsectiunea III. Izvoarele asigurarilor maritime
Subsectiunea IV. Scopul asigurarii maritime
Sectiunea II. Principiile asigurarilor maritime
Subsectiunea I. Principiul celei mai bune credinte
Subsectiunea II. Principiul interesului asigurabil
Subsectiunea III. Principiul despagubirii
Subsectiunea IV. Principiul cauzei proxime
Subsectiunea V. Principiul prevenirii agravarii prejudiciului
Sectiunea III. Scurte consideratii privind istoricul cluburilor P&I
Sectiunea IV. Societatile de asigurare
Sectiunea V. Lloyd’s si membrii sai
Sectiunea VI. Reglementarea Lloyd’s
Sectiunea VII. Determinarea competentei si a legii aplicabile
Sectiunea VIII. Jurisdictie pe drept anglo‑saxon
Sectiunea IX. Conventia de la Haga din 2005
Sectiunea X. Piata londoneza a asigurarilor
Subsectiunea I. Rolul si structura pietei asigurarilor din Londra
Subsectiunea II. London Market Companies si activitatea acestora
Subsectiunea III. Rolul brokerului London Market
Subsectiunea IV. Asigurarea unui risc
Subsectiunea V. Rolul brokerului
Subsectiunea VI. Instructiuni catre asigurator
Subsectiunea VII. Suprapunere
Subsectiunea VIII. Brokerii si Marine Insurance Act 1906
Capitolul II. Contractul de asigurare maritima
Sectiunea I. Elemente introductive
Sectiunea II. Formarea contractului de asigurare maritima
Sectiunea III. Forta obligatorie a contractului de asigurare
Sectiunea IV. Contractele de asigurare maritima incheiate prin mijloace de comunicare la distanta
Sectiunea V. Substituenti ai contractului de asigurare
Sectiunea VI. Modificari ale politelor de asigurare
Sectiunea VII. Clasificarea politelor de asigurare
Sectiunea VIII. Utilizarea politelor flotante si a acoperirilor deschise
Sectiunea XI. Considerente privind identificarea navei ce va efectua transportul
Capitolul III. Asigurarea de corp si masina
Sectiunea I. Introducere
Sectiunea II. Asigurarea de carena si corp
Sectiunea III. Politele de timp si de calatorie in cadrul asigurarii cargo
Sectiunea IV. Analiza clauzelor politei de tip timp pentru carena sau corp din cadrul Institute Time Clauses
Subsectiunea IV. 1. Clauza 1 – Navigarea
Subsectiunea IV. 2. Clauza 2 – Continuarea
Subsectiunea IV. 3. Clauza 3 – Incalcarea garantiilor
Subsectiunea IV. 4. Clauza 4 – Clasificarea
Subsectiunea IV. 5. Clauza 5 – Incetarea politei
Subsectiunea IV. 6. Clauza 6 – Riscurile sau pericolele asigurate
Subsectiunea IV. 7. Clauza 7 – Pericol de poluare
Subsectiunea IV. 8 Clauza 8 – Raspunderea pentru coliziune trei patrimi
Subsectiunea IV. 9. Clauza 9 – Sistership
Subsectiunea IV. 10. Clauza 10 – General average (media generala)si clauza de salvare
Subsectiunea IV. 11. Clauza 11 – Obligatiile asiguratului
Subsectiunea IV. 12. Clauza 13 – Notificare a cererii si ofertelor
Subsectiunea IV. 13. Clauza 18 – Daune neremediate
Subsectiunea IV. 14. Clauza 19 – Pierderea totala constructiva
Subsectiunea IV. 15. Clauza 20 – Renuntarea la transportul de marfa
Subsectiunea IV. 16. Clauza 21 – Cesiunea
Subsectiunea IV. 17. Clauza 23 – Retururi pentru ranfluare si anulare
Subsectiunea IV. 18. Clauza 24 – Excluderea razboiului
Subsectiunea I. Limitari de navigatie pentru razboi, greve, terorism si avize conexe
Subsectiunea IV. 19. Clauza 25 – Excluderea grevei
Subsectiunea IV. 20. Clauza 26 – Excluderea actelor rau intentionate
Subsectiunea V. 21. Clauza 27 – Excluderea contaminarii radioactive
Sectiunea V. Pretentii. Abaterile intentionate si uzura
Subsectiunea V. 1. Pretentii
Subsectiunea V. 2. Neglijenta intentionata
Subsectiunea V. 3. Uzura
Capitolul IV. Asigurarea cargo
Sectiunea I. Notiune. Izvoare. Reglementare si forme
Sectiunea II. Raspunderea asiguratorului
Sectiunea III. Clasificarea formelor de asigurare
Subsectiunea 1. Natura juridica a Institute Cargo Clauses
Subsectiunea 2. Clauzele Cargo „A”
Subsectiunea 3. Clauzele Cargo „B”
Subsectiunea 4. Clauzele Cargo „C”
Sectiunea IV. Clauzele Institutului privind greva (in cadrul asigurarilor cargo)
Subsectiunea 1. Clauze suplimentare
Subsectiunea 2. Riscuri de greve
Subsectiunea 3. Clauza riscuri de depozitare
Sectiunea V. Marfa cu regim special de asigurare
Capitolul V. Reasigurarea maritima. Notiune, tipuri si modalitati de contractare
Sectiunea I. Consideratii introductive si scurt istoric
Sectiunea II. Relatia intre contractul de asigurare si reasigurare
Sectiunea III. Interesul asigurabil in materia reasigurarilor
Sectiunea IV. Scopul reasigurarii
Sectiunea V. Interpretarea garantiilor
Subsectiunea V.1. Polita cu acoperire back‑to‑back
Subsectiunea V.2. Pierderea agreata
Subsectiunea V.3. Subrogarea reasiguratului
Subsectiunea V.4. Efectele unei clauze sue and labouring
Subsectiunea V.5. Costuri de aparare
Capitolul VI. Frauda si garantiile in materia asigurarilor maritime
Sectiunea I. Frauda in materia asigurarilor
Subsectiunea I. Introducere
Subsectiunea II. Cererea de despagubire frauduloasa
Sectiunea II. Garantii in termenii Marine Insurance Act 1906 si Modificarilor Realizate de Insurance Act 2015
Subsectiunea I. Notiune
Subsectiunea II. Tipuri de garantii si acoperirea clauzelor
Subsectiunea III. Tratarea dificultatilor de interpretare a contractelor
Subsectiunea IV. Plata tarzie a cererilor de despagubire – Enterprise Act 2016
Capitolul VII. Aspecte privind principiul celei mai bune credinte – Reglementarea din Marine Insurance Act 1906
Sectiunea I. Consideratii introductive si aplicabilitate
Sectiunea II. Origine si codificare
Sectiunea III. Frauda in asigurari din perspectiva celei mai bune credinte
Subsectiunea I. Obligatia de reprezentare si sanctiune
Subsectiunea II. Caracterul fraudulos al incalcarii obligatiei de reprezentare
Subsectiunea III. Legatura fraudei cu pretentia formulata. Mijloace frauduloase
Subsectiunea IV. Remedii
Capitolul VIII. Asigurarea P&I
Sectiunea I. Istoric
Sectiunea II. Riscuri asigurate de cluburi
Sectiunea III. Regulile Asociatiilor de Asigurari Reciproce
Sectiunea IV. Grupul international al cluburilor P&I si rolul acestor cluburi
Sectiunea V. Organizarea si functionarea unui club
Subsectiunea V.I. Constituirea unui Club
Subsectiunea V.II. Managementul unui club si reglementari incidente
Subsectiunea V.III. Cluburile P&I in practica
Capitolul IX. Asigurarea in Clauzele Institutului. Pirateria. Razboiul si asigurarea de agrement
Sectiunea I. Asigurarea deschisa si asigurarea flotanta a marfurilor
Subsectiunea I.I. Polita flotanta
Subsectiunea I.II. Polita deschisa
Subsectiunea I.III. Autoritatea obligatory a brokerului
Sectiunea II. Acoperire pentru piraterie
Sectiunea III. Excluderile
Subsectiunea I. Excludere de acte malitioase
Subsectiunea II. Excluderea razboiului
Subsectiunea III. Waterborne Agreement
Subsectiunea IV. Excluderea fara captura si confiscare
Sectiunea IV. Asigurarea Iahtului
Subsectiunea I. Clauza 3 – Garantii de navigatie si inchiriere
Subsectiunea II. Clauza 5 – Garantie de viteza
Subsectiunea III. Clauza 9 – Pericole
Subsectiunea IV. Clauza 13 – Obligatii fata de terti
Subsectiunea V. Clauza 16 – Daune neremediabile
Subsectiunea VI. Clauza 18 – Garantia de plati
Subsectiunea VII. Valoare crescuta
Subsectiunea VIII. Asigurarea interesului ipotecilor
Sectiunea V. Asigurarea riscurilor constructorilor si a riscurilor in constructii
Subsectiunea I. Acoperiri suplimentare/suplimentare
Subsectiunea II. Intarzierea livrarii
Subsectiunea III. Interese de marfa/tranzit
Subsectiunea IV. „Top Up” de raspundere
Subsectiunea V. Polite de pachet/Acoperiri de risc pentru constructori
Capitolul X. Arbitrajul maritim
Sectiunea I. Introducere
Sectiunea II. Arbitrajul modern si caracteristicile sale
Sectiunea III. Clauzele de arbitraj
Sectiunea IV. Asociatia arbitrilor maritimi din Londra
Sectiunea V. Arbitrajul privind operatiunile de salvare
Sectiunea VI. Curtea Internationala de arbitraj maritim
Sectiunea VII. Alte sedii pentru arbitraj
Capitolul XI. Concluzii
Bibliografie