Nu aveti niciun articol in cosul de cumparaturi.

Contencios constitutional. Editia a 3-a

ISBN/ISSN: 978-606-27-2668-3
Editura: Hamangiu
100,00 RON
Disponibilitate: IN STOC

Lucrarea Contencios constitutional reprezinta editia a treia a cursului publicat in anul 2017 la Editura Hamangiu. Sub titlul de contencios constitutional, cu referire deopotriva la concepte inrudite precum justitie constitutionala sau jurisdictie constitutionala, autorii abordeaza institutiile si procedurile specifice prin care se realizeaza, lato sensu, controlul de constitutionalitate, garantarea suprematiei Constitutiei ca lege fundamentala a statului. Sunt prezentate, intr-o structurare tematica, elemente de teorie a Constitutiei, inceputurile, consolidarea institutionala a instantelor de jurisdictie constitutionala, dezvoltarea si realizarea controlului de constitutionalitate in Romania. Sunt analizate in acest cadru atributiile Curtii Constitutionale a Romaniei, procedura in fata Curtii, cu detalierea cauzelor de inadmisibilitate in justitia constitutionala, precum si actele Curtii Constitutionale a Romaniei si efectele acestora. Un spatiu consistent de analiza este afectat raporturilor dintre dreptul national, dreptul international si dreptul european in cadrul controlului de constitutionalitate in Romania, context in care sunt prezentate Curtea Europeana a Drepturilor Omului si Curtea de Justitie a Uniunii Europene, rolul lor de instante cvasiconstitutionale si dialogul cu instantele nationale. 

Prezenta editie a lucrarii Contencios constitutional cuprinde adaugiri si completari in mod corespunzator modificarilor legislative intervenite in domeniu, precum Legea nr. 361/2023 privind personalul Curtii Constitutionale. De asemenea, lucrarea este completata cu jurisprudenta recenta a Curtii Constitutionale a Romaniei si doctrina de referinta care dezvolta teme de actualitate, precum dezbaterile in jurul conceptului de identitate constitutionala.

Lucrarea este esentiala pentru intelegerea mecanismelor juridice care reglementeaza raporturile constitutionale si controlul de constitutionalitate, fiind un material didactic complet pentru cursurile universitare. Totodata, este un material pentru practicienii care lucreaza in domeniul dreptului public. Structura bine organizata si analiza comparativa o fac o resursa valoroasa pentru cei care studiaza evolutia institutiilor constitutionale si a jurisprudentei in Romania si in alte state.

TITLUL I. JUSTITIA CONSTITUTIONALA SI CONTENCIOSUL CONSTITUTIONAL. CARACTERIZARE GENERALA 

 

TITLUL AL II-LEA. TEORIA CONSTITUTIEI 

Capitolul I. Constitutie si constitutionalism. Suprematia Constitutiei

   Sectiunea 1. Notiuni generale despre Constitutie 

      §1. Aparitia Constitutiei 
      §2. Tipuri de constitutii 
      §3. Continutul normativ al Constitutiei 
      §4. Definitia si caracterele juridice ale Constitutiei 
      §5. Functiile Constitutiei 
      §6. Conceptul de constitutionalism 

   Sectiunea a 2-a. Suprematia Constitutiei 

 

Capitolul al II-lea. Adoptarea, revizuirea, suspendarea si abrogarea Constitutiei 

   Sectiunea 1. Adoptarea Constitutiei 
   Sectiunea a 2-a. Revizuirea Constitutiei 
   Sectiunea a 3-a. Suspendarea si abrogarea Constitutiei 
   Sectiunea a 4-a. Aplicarea directa a Constitutiei 

 

Capitolul al III-lea. Constitutia Romaniei din 1991, revizuita in 2003 

   Sectiunea 1. Adoptarea Constitutiei in anul 1991 
   Sectiunea a 2-a. Revizuirea Constitutiei in anul 2003 
   Sectiunea a 3-a. Alte initiative de revizuire a Constitutiei 
   Sectiunea a 4-a. Structura Constitutiei Romaniei 
   Sectiunea a 5-a. Reglementarea procedurii de revizuire a Constitutiei Romaniei 

      §1. Initiativa de revizuire a Constitutiei 
      §2. Adoptarea si aprobarea legii de revizuire 
      §3. Dispozitii ale Constitutiei declarate nerevizuibile: limitele revizuirii 
      §4. Rolul Curtii Constitutionale in procesul de revizuire a Constitutiei 

TITLUL AL III-LEA. CONTROLUL DE CONSTITUTIONALITATE

Capitolul I. Caracterizare generala 

   Sectiunea 1. Notiunea de control de constitutionalitate al legilor. Fundamentare stiintifica 
   Sectiunea a 2-a. Aparitia controlului constitutionalitatii legilor 
   Sectiunea a 3-a. Clasificari ale controlului de constitutionalitate 
   Sectiunea a 4-a. Modele de control de constitutionalitate 

      §1. Aspecte generale 
      §2. Modelul american 
      §3. Modelul european 
      §4. Evolutii ale controlului de constitutionalitate 

   Sectiunea a 5-a. Functiile controlului de constitutionalitate 
   Sectiunea a 6-a. Constitutionalizarea dreptului 

 

Capitolul al II-lea. Controlul constitutionalitatii legilor in Romania 

   Sectiunea 1. Repere de ordin istoric 
   Sectiunea a 2-a. Controlul de constitutionalitate in prezent 

 

TITLUL AL IV-LEA. CURTEA CONSTITUTIONALA A ROMANIEI 

Capitolul I. Cadrul legal de referinta. Caracterizare generala

 

Capitolul al II-lea. Structura si organizarea Curtii Constitutionale 

   Sectiunea 1. Judecatorii constitutionali. Plenul Curtii Constitutionale 

      §1. Numirea judecatorilor constitutionali 
      §2. Garantii ale independentei judecatorilor constitutionali 
      §3. Plenul Curtii Constitutionale. Atributii 

   Sectiunea a 2-a. Presedintele Curtii Constitutionale 
   Sectiunea a 3-a. Personalul Curtii Constitutionale 

      §1. Caracterizare generala 
      §2. Secretarul general al Curtii Constitutionale 
      §3. Magistratii-asistenti 
      §4. Alte categorii de personal 

 

Capitolul al III-lea. Atributiile Curtii Constitutionale 

   Sectiunea 1. Clasificare 
   Sectiunea a 2-a. Controlul constitutionalitatii legilor inainte de promulgare [art. 146 lit. a) teza I din Constitutie] 
   Sectiunea a 3-a. Verificarea constitutionalitatii initiativelor de revizuire a Constitutiei [art. 146 lit. a) teza a II-a din Constitutie] si a legii de revizuire adoptate de Parlament (art. 23 din Legea nr. 47/1992
   Sectiunea a 4-a. Controlul constitutionalitatii tratatelor sau a altor acorduri internationale [art. 146 lit. b) din Constitutie
   Sectiunea a 5-a. Controlul constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului [art. 146 lit. c) din Constitutie] 
   Sectiunea a 6-a. Controlul constitutionalitatii hotararilor plenului Camerei Deputatilor, hotararilor plenului Senatului si hotararilor plenului celor doua Camere reunite ale Parlamentului [art. 146 lit. l) din Constitutie si art. 27-28 din Legea nr. 47/1992] 
   Sectiunea a 7-a. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial [art. 146 lit. d) teza I din Constitutie] 
   Sectiunea a 8-a. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Avocatul Poporului [art. 146 lit. d) teza a II-a din Constitutie] 
   Sectiunea a 9-a. Solutionarea conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice [art. 146 lit. e) din Constitutie] 
   Sectiunea a 10-a. Atributia de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si de a confirma rezultatele sufragiului [art. 146 lit. f) din Constitutie] 
   Sectiunea a 11-a. Constatarea existentei imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei [art. 146 lit. g) din Constitutie] 
   Sectiunea a 12-a. Emiterea avizului consultativ pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei [art. 146 lit. h) din Constitutie] 
   Sectiunea a 13-a. Atributia de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului si de a confirma rezultatele acestuia [art. 146 lit. i) din Constitutie] 
   Sectiunea a 14-a. Verificarea indeplinirii conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre cetateni [art. 146 lit. j) din Constitutie
   Sectiunea a 15-a. Atributia de a hotari asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic [art. 146 lit. k) din Constitutie] 

 

Capitolul al IV-lea. Reguli procedurale specifice activitatii Curtii Constitutionale

   Sectiunea 1. Activitatea premergatoare dezbaterilor. Aspecte specifice
   Sectiunea a 2-a. Sedintele Plenului Curtii Constitutionale. Dezbaterile si deliberarea 
   Sectiunea a 3-a. Deciziile, hotararile si avizele Curtii Constitutionale. Opiniile separate si opiniile concurente 
   Sectiunea a 4-a. Accesul la informatiile referitoare la activitatea Curtii Constitutionale 

      §1. Informatii accesibile pe pagina de internet – www.ccr.ro 
      §2. Comunicatele de presa 
      §3. Alte modalitati de aducere la cunostinta publica a activitatii Curtii Constitutionale 

 

TITLUL Al V-LEA. CAUZELE DE INADMISIBILITATE IN CONTENCIOSUL CONSTITUTIONAL 

Capitolul I. Caracterizare generala 

Capitolul al II-lea. Clasificari ale cauzelor de inadmisibilitate 

Capitolul al III-lea. Legalitatea sesizarii 

   Sectiunea 1. Conditii de admisibilitate privitoare la OBIECTUL SESIZARII 

      §1. Consideratii generale 
      §2. Controlul de constitutionalitate a priori poate avea ca obiect doar legile care nu au fost promulgate 
      §3. Este admisibil controlul de constitutionalitate a priori al legii promulgate, daca sesizarea s-a facut in termenul legal 
      §4. Controlul de constitutionalitate a priori poate avea ca obiect doar legile care au fost adoptate de ambele Camere ale Parlamentului 
      §5. Controlul de constitutionalitate a priori poate avea ca obiect o ordonanta a Guvernului aprobata prin lege, insa numai in masura in care Curtea Constitutionala a fost sesizata cu privire la legea de aprobare a ordonantei Guvernului 
      §6. Dupa reexaminarea legii, pentru punerea in acord cu decizia Curtii Constitutionale de constatare a neconstitutionalitatii, pot forma obiectul controlului de constitutionalitate a priori numai acele dispozitii care au format obiect al reexaminarii 
      §7. Controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect numai regulamentele Parlamentului in vigoare 
      §8. Controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect hotararile plenului Camerei Deputatilor, hotararile plenului Senatului si hotararile plenului celor doua Camere reunite ale Parlamentului, nu si acordurile politice 
      §9. Hotararile de Guvern nu pot constitui obiect al controlului Curtii Constitutionale 
      §10. Normele metodologice de aplicare a legii nu pot constitui obiect al controlului Curtii Constitutionale 
      §11. Ordinele ministrilor nu pot constitui obiect al controlului Curtii Constitutionale 
      §12. Hotararile judecatoresti nu pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate 
      §13. Dispozitiile din legi si ordonante, in interpretarea data de Inalta Curte de Casatie si Justitie (recurs in interesul legii/hotarare prealabila), pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate 
      §14. Controlul de constitutionalitate a posteriori poate avea ca obiect dispozitii din legi si ordonante in vigoare. Potrivit  interpretarii date in jurisprudenta Curtii Constitutionale sintagmei „in vigoare”, controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect si dispozitii din legi si ordonante abrogate, in masura in care acestea continua sa produca efecte juridice 
      §15. Dispozitiile legale de abrogare pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate 
      §16. Controlul de constitutionalitate a posteriori poate avea ca obiect numai dispozitii din legi si ordonante care sunt aplicabile cauzei in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate 
      §17. Sunt inadmisibile exceptiile de neconstitutionalitate ridicate intr-o actiune ab initio inadmisibila, in masura in care nu sunt contestate chiar dispozitiile legale care determina o atare solutie in privinta cauzei in care a fost ridicata exceptia 
      §18. Exceptia de neconstitutionalitate nu poate constitui obiectul principal al actiunii de chemare in judecata 
      §19. Dispozitiile din legi si ordonante, constatate ca fiind neconstitutionale, nu mai pot fi supuse controlului de constitutionalitate
      §20. Poate forma obiect al controlului de constitutionalitate posibila interpretare neconstitutionala, alta/altele decat cea/cele exclusa/excluse prin decizii interpretative 
      §21. Pot forma obiect al controlului de constitutionalitate solutiile legislative 
      §22. Controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect decretul de stabilire a obiectului si datei referendumului 
      §23. Controlul de constitutionalitate priveste numai partidele politice, nu si organizatiile neguvernamentale 

   Sectiunea a 2-a. Conditii de admisibilitate privitoare la AUTORII SESIZARII 

      §1. Consideratii generale 
      §2. Grupurile parlamentare nu pot sesiza Curtea Constitutionala pentru controlul legilor inainte de promulgare 
      §3. Presedintele sau membrii uneia dintre Camerele Parlamentului pot formula sesizari numai cu privire la regulamentul Camerei din care fac parte 
      §4. Sesizarea Curtii Constitutionale, in vederea controlului constitutionalitatii hotararilor Parlamentului, poate fi formulata numai de catre presedintele respectivei Camere sau de catre un numar de 50 de deputati sau 25 de senatori 
      §5. Deputatul/senatorul care a avut calitatea de presedinte al Camerei respective poate contesta constitutionalitatea hotararii care priveste incetarea statutului/calitatii sale de presedinte al Camerei 
      §6. Aparatorii sau reprezentantii legali ai partilor pot invoca exceptii de neconstitutionalitate numai in numele partilor pe care le reprezinta 
      §7. Deputatii ori senatorii nu pot formula sesizari cu privire la conflicte juridice de natura constitutionala 
      §8. Orice autoritate prevazuta de legea speciala intre subiectii care pot sesiza Curtea Constitutionala cu un conflict juridic de natura constitutionala este in drept sa formuleze cererea cu privire la solutionarea conflictului juridic de natura constitutionala, chiar daca nu este parte in conflictul la care se refera sesizarea 
      §9. Cererile de anulare a alegerilor pot fi formulate numai de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale reprezentate in Consiliul Minoritatilor Nationale si de candidatii care au participat la alegeri 
      §10. Contestatiile referitoare la neconstitutionalitatea unui partid politic pot fi formulate numai de catre presedintii celor doua Camere ale Parlamentului sau de Guvern 

   Sectiunea a 3-a. Conditii de admisibilitate privitoare la obligatia de MOTIVARE A SESIZARII 

      §1. Consideratii generale 
      §2. Admisibilitatea sesizarilor este conditionata de indicarea temeiului constitutional in raport de care sunt formulate criticile 
      §3. Admisibilitatea sesizarilor este conditionata de motivarea incalcarii temeiurilor de neconstitutionalitate invocate 
      §4. Pentru admisibilitatea sesizarilor, este necesar ca norma de referinta sa fie de rang constitutional 
      §5. Admisibilitatea sesizarilor este conditionata de motivarea lor la data formularii, iar nu la o data ulterioara, in fata Curtii Constitutionale 

   Sectiunea a 4-a. Conditii de admisibilitate care vizeaza cadrul procesual/conditii procedurale specifice unor atributii ale Curtii Constitutionale 

      §1. Consideratii generale 
      §2. Exceptiile de neconstitutionalitate pot fi ridicate numai in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial 
      §3. Exceptiile de neconstitutionalitate nu pot fi ridicate direct in fata Curtii Constitutionale 
      §4. Constitutionalitatea legii poate fi examinata numai in cadrul atributiei prevazute de art. 146 lit. d) din Constitutie, iar nu in indeplinirea altor competente 
      §5. Aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, solutionata de Curtea Constitutionala, nu poate fi ridicata in aceeasi cauza de catre acelasi autor 
      §6. Cadrul procesual stabilit prin sesizare nu poate fi extins prin formularea unei cereri de interventie in interes propriu sau in interesul unei parti 
      §7. Conflictele juridice de natura constitutionala poarta intre autoritatile publice de rang constitutional 

 

Capitolul al IV-lea. Cauze de inadmisibilitate privitoare la competenta Curtii Constitutionale 

   Sectiunea 1. Consideratii generale 
   Sectiunea a 2-a. Analiza cauzelor de inadmisibilitate 

      §1. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii, iar nu si asupra oportunitatii actelor criticate 
      §2. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, nu si asupra modului de aplicare a acestora 
      §3. Sunt admisibile sesizarile avand ca obiect hotararile Parlamentului, numai daca acestea afecteaza valori si principii constitutionale sau organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor de rang constitutional 
      §4. In cadrul controlului a priori, Curtea Constitutionala se pronunta si asupra prevederilor care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate de norma criticata, iar in cadrul controlului a posteriori, se pronunta doar daca s-a admis exceptia de neconstitutionalitate 
      §5. Curtea Constitutionala nu poate modifica sau completa prevederile supuse controlului de constitutionalitate 
      §6. Interpretarea si aplicarea legii nu intra, de principiu, in competenta Curtii Constitutionale 
      §7. Controlul de constitutionalitate presupune raportarea unei norme la dispozitii ale Constitutiei, si nu o analiza comparativa a actelor normative sau a institutiilor juridice 
      §8. Verificarea compatibilitatii unei norme de drept intern in raport de normele de drept european nu intra in competentele Curtii Constitutionale. Norma europeana poate constitui doar o norma interpusa celei de referinta, care nu poate fi decat Constitutia, si, de asemenea, trebuie sa aiba relevanta constitutionala 

 

TITLUL AL VI-LEA. ACTELE CURTII CONSTITUTIONALE SI EFECTELE ACESTORA 

Capitolul I. Tipuri de acte 

Capitolul al II-lea. Efectele deciziilor Curtii Constitutionale 

   Sectiunea 1. Problematica efectelor actelor Curtii Constitutionale sub imperiul Constitutiei din 1991 
   Sectiunea a 2-a. Aspecte specifice privind actuala reglementare a efectelor deciziilor Curtii Constitutionale 

      §1. Obligativitatea erga omnes a deciziilor Curtii Constitutionale 
      §2. Neretroactivitatea deciziilor Curtii Constitutionale 

   Sectiunea a 3-a. Aspecte specifice deciziilor interpretative 

      §1. Caracterizare generala 
      §2. Precizari terminologice. Ratiunea deciziilor interpretative 
      §3. Deciziile interpretative, exemplificari si caracterizare 

 

Capitolul al III-lea. Deciziile Curtii Constitutionale in lumina principiului securitatii juridice 

   Sectiunea 1. Efectivitatea justitiei constitutionale 

      §1. Respectarea deciziilor Curtii Constitutionale 
      §2. Sanctionarea nerespectarii deciziilor Curtii Constitutionale 

   Sectiunea a 2-a. Revirimentul jurisprudential 

      §1. Semnificatie si necesitate 
      §2. Revirimentul in jurisprudenta Curtii Constitutionale a Romaniei 
      §3. Conditii/motive de natura a justifica revirimentul jurisprudential constitutional 

 

TITLUL AL VII-LEA. RAPORTURILE DINTRE DREPTUL NATIONAL, DREPTUL INTERNATIONAL, DREPTUL EUROPEAN IN CADRUL CONTROLULUI DE CONSTITUTIONALITATE IN ROMANIA 

Capitolul I. Cadrul constitutional de referinta 

Capitolul al II-lea. Receptarea jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului si, respectiv, a Curtii de Justitie a Uniunii Europene 

   Sectiunea 1. Curtea Europeana a Drepturilor Omului
   Sectiunea a 2-a. Curtea de Justitie a Uniunii Europene 
   Sectiunea a 3-a. Efectul invocarii de Curtea Constitutionala a Romaniei a jurisprudentei Curtilor europene in privinta instantelor judecatoresti din Romania 

Capitolul al III-lea. Rolul Comisiei de la Venetia in asigurarea standardelor moderne de protectie a drepturilor si libertatilor fundamentale 

   Sectiunea 1. Comisia de la Venetia. Scurta prezentare 
   Sectiunea a 2-a. Forme de cooperare institutionala 

      §1. Conferinte, seminarii, forme de asociere a instantelor de jurisdictie constitutionala 
      §2. Consiliul mixt pentru justitie constitutionala 

   Sectiunea a 3-a. Reflectarea in jurisprudenta Curtii Constitutionale a Romaniei a cooperarii cu Comisia de la Venetia 

      §1. Documentarea prin intermediul agentilor de legatura 
      §2. Invocarea recomandarilor Comisiei de la Venetia 
BIBLIOGRAFIE

Detalii tehnice
Data aparitiei07 feb. 2025
Categorie generalaCursuri, seminarii, teste
Numar pagini600
Format145x205 mm
Tip copertaCarte brosata