Nu aveti niciun articol in cosul de cumparaturi.

Cluj Tax Forum Journal 5/2022

ISBN/ISSN: 2601-5730_05_2022
Editura: Hamangiu
40,00 RON
Disponibilitate: IN STOC

Cluj Tax Forum 5/2022 aduce noi raspunsuri si, ca intotdeauna, multe intrebari-puncte-de-pornire spre noi cai si ganduri fiscale:

De ce nu progreseaza administratia fiscala in Romania? 
O parte din taxele parafiscale au disparut, sistemul de impozitare a veniturilor din activitati independente impozitate in sistem real s-a simplificat, mare parte dintre declaratiile fiscale se depun online sau doar online, avem strategii si analize de risc, unele inspectii fiscale se fac din birou utilizand resurse electronice, iar fiscul face un titlu de mandrie din aceea ca poate comunica cu contribuabilii si in mediul electronic”. 

Insa:

E adevarat, putem lua numere de inregistrare de la robotei, putem sa ne verificam situatia obligatiilor fiscale in Spatiul Privat Virtual, depunem declaratia unica anuala doar online. In realitate, o falsa poleiala. Pentru cine foloseste Spatiul Privat Virtual e clar ca unele procese lipsesc, fiind foarte posibil ca un contribuabil persoana fizica sa aiba impozite platite in plus de 500 lei si datorii de 300 lei, dar sa primeasca totusi o somatie si un titlu executoriu, desi solutia fiscala normala era banala compensare. Ni se cere sa folosim SPV, dar primim, in SPV, dovezi ale inregistrarii reprezentate de e-mailurile noastre listate, cu numar de inregistrare scris cu pixul si rescanarea documentului. In fine, prin SPV putem comunica doar cum vrea fiscul – adica fiecare contribuabil doar cu organul lui de administrare, nu si contribuabilul cu A.N.A.F., de exemplu, daca acesta are o intrebare de principiu in materie fiscala. Si, desigur, prin SPV nu trebuie sa depasim 10 MB cand trimitem ceva, sa nu incarcam nici sistemul, nici functionarul...”. Cosmin Flavius COSTAS

• Ca urmare a unei fuziuni, inspectorii fiscali au considerat ca profitul (nedistribuit al unei societati catre vechii asociati, conservat astfel in evidentele contabile ale societati) ar fi trebuit distribuit ca dividende si l-au impozitat ca atare. Poate decide fiscul in locul contribuabilului distribuirea de dividende? 

• Verificarea situatiei fiscale a persoanelor fizice? Monede virtuale? Verificarea situatiei fiscale a persoanelor fizice care tranzactioneaza/detin monede virtuale? Descoperim o radiografie a notiunii „Verificare a situatiei fiscale personale” cu valente teoretice, dar si de natura practica izvorate din neajunsurile normelor fiscale care suscita realitatea contemporana. o analiza a obiectului acestui tip de control si nu in ultimul rand importanta sa derivand din contextul contemporan, in care prezenta monedelor virtuale in portofelul digital produce efecte semnificative, din perspectiva dreptului fiscal, asupra dinamicii patrimoniale a persoanei verificate.

• Sistemul certificatelor verzi reprezinta o schema de sprijin pentru incurajarea producatorilor de energie electrica de a folosi surse regenerabile, de a deveni mai competitivi, pentru un efect pozitiv si eficient in domeniul productiei de energie. Producerea energiei electrice din surse regenerabile este sustinuta prin plata de catre persoanele fizice a unei valori suplimentare incluse in factura la energie, cat si prin obligarea furnizorilor de energie electrica sa achizitioneze de la producatori aceste certificate verzi. De altfel, acest aspect constituie un factor important in conservarea resurselor limitate pe care le avem si crearea unui echilibru intre nivelul de consum si pagubele pe care le-ar genera nivelul de productie din resurse epuizabile. Se afla reglementarea acestora dincolo de notiunea de obligatie sau, in contextul actual al schimbarilor climatice – o necesitate?

• Care este regimul fiscal al tranzactiilor ocazionale cu terenuri in Romania? In 2022, acesta ramane in continuare unul neclar, in conditiile in care autoritatile fiscale nu reusesc sa asigure publicitatea fiscala adecvata a regulilor europene si nationale aplicabile. Autorul investigheaza regimul taxei pe valoarea adaugata si al contributiilor sociale obligatorii in cazul vanzarilor ocazionale de terenuri efectuate de persoanele fizice.

Care sunt consecintele vanzarii bunurilor sub pretul de achizitie? Raspunsul avizat il gasim in rubrica de consultanta 

In continuare redam si principalele elemente cheie desprinse din rubricile de jurisprudenta:

Cauza C-270/83, Avoir Fiscal – un exemplu clasic de discriminare fiscala indirecta care a contribuit la limitarea exercitarii dreptului de stabilire a intreprinderilor constand in libertatea acestora de a desfasura activitati economice permanent si cu caracter de stabilitate pe teritoriul statului membru gazda. 

• In urma pronuntarii Deciziei C.C.R. nr. 102 din 17 februarie 2021, instantele penale din Romania au fost mai degraba dezorientate cu privire la receptarea, in procesul penal, a hotararilor definitive din procedurile paralele, precum procedura fiscala. Desi C.E.D.O. a decis in 2014 in cauza Lungu si altii ca hotararile definitive ale altor instante nationale cu privire la aceeasi chestiune litigioasa nu pot fi ignorate, instantele penale nu au respectat principiile securitatii juridice si ne bis in idem. O recenta hotarare a Curtii de Apel Pitesti (prezentata in paginile acestui numar), care confirma o hotarare anterioara a Tribunalului Valcea, este probabil prima hotarare penala in cuprinsul careia s-au aplicat corect principiile mentionate mai sus.

• Curtea de Apel Cluj a apreciat gresit recent intr-un dosar care privea contributia datorata in temeiul Legii nr. 448/2006 de catre persoanele juridice cu mai mult de 50 de salariati, persoane care au obligatia de a angaja persoane cu handicap in proportie de cel putin 4% din totalul angajatilor. Se furnizeaza in context argumente importante in sensul ca norma de munca redusa se atribuie ca o norma a unui angajat atunci cand se foloseste algoritmul de calcul din Legea nr. 448/2006.

 

CLUJ TAX FORUM JOURNAL NR. 5/2022

CUPRINS

Editorial
Cosmin Flavius COSTAS/ De ce nu progreseaza administratia fiscala in Romania?
Noutati fiscale
Comisia a lansat consultarea publica referitoare la BEFIT, un nou cadru pentru impozitarea profitului in Uniunea Europeana
Articole
Cosmin Flavius COSTAS, Radu BUDA/ Anti-abuz vs. Abuz: Poate decide fiscul in locul contribuabilului distribuirea de dividende?
Irina GALIS/ TVA si contributiile sociale obligatorii datorate pentru tranzactiile ocazionale cu terenuri efectuate de persoanele fizice
Maria LAIU-TINCU/ Verificarea situatiei fiscale a persoanelor fizice care tranzactioneaza/detin monede virtuale
Adela SUCIU, Nicoleta DREGLEA/ Certificatele verzi – o obligatie sau o necesitate?

SINTEZA DE JURISPRUDENTA FISCALA NATIONALA
SEPTEMBRIE – OCTOMBRIE 2022
Cosmin Flavius COSTAS

REPERTORIUL DE JURISPRUDENTA IN MATERIE FISCALA AL CURTII DE JUSTITIE A UNIUNII EUROPENE
SEPTEMBRIE – OCTOMBRIE 2022
Irina GALIS

JURISPRUDENTA FISCALA ISTORICA A CURTII DE JUSTITIE A UNIUNII EUROPENE – cauza C-270/83, Avoir Fiscal
Laura LÁZÁR
Consultanta fiscala
Sorin ROMAN/ Consecinte ale vanzarii bunului sub pretul de achizitie
Recenzii
Cosmin Flavius COSTAS/ Introduction to European Tax Law on Direct Taxation, ed. a VI-a, Ed. Spiramus Press, Londra, 2020 – M. Lang, P. Pistone, J. Schuch, C. Staringer, A. Rust, G. Kofler, K. Spies (editori)

Detalii tehnice
Data aparitiei21 mar. 2023
Categorie generalaPeriodice
Numar pagini86
Format297x210 mm
Tip copertaCapsata