Cluj Tax Forum Journal nr. 2/2025. Ar fi necesar sa trecem la un sistem de impozitare progresiva a veniturilor persoanelor fizice?
In contextul unor dezbateri electorale si nu numai, ideea revenirii la un sistem de impozitare progresiva a veniturilor persoanelor fizice este adusa constant in discutie. Exista prin urmare si „tabere”: unii sustin „cota unica”, cu o valoare redusa; altii militeaza pentru introducerea sistemului de impozitare progresiva, apreciind ca „bogatii” trebuie sa plateasca impozite mai mari.
Puncte de interes desprinse...
...din articolele acestui numar:
● Pana la 1 ianuarie 2035, statele membre care au o obligatie nationala de raportare digitala a tranzactiilor in timp real trebuie sa isi alinieze sistemele la standardele UE, marcand faza finala a acestui pachet ViDA cuprinzator. (Noutati fiscale)
● Este un lucru cert ca impozitarea nu mai este o chestiune „nationala”, desi statele membre ale Uniunii Europene isi pastreaza prerogative-cheie in acest domeniu si ridica constant obstacole pentru orice proiect european care ar submina astfel de prerogative.
● Posibilitatea desfiintarii sau modificarii deciziilor de impunere sub aspectul cuantumului creantelor fiscale, ca si consecinta a anularii actului normativ de reglementare a acestora.
● Corectarea de catre contribuabil a declaratiilor fiscale pe care acesta este obligat prin legislatia fiscala sa le completeze si sa le depuna la organul fiscal in anumite conditii si cu incadrarea in anumite termene.
● Interactiunea dintre Regulamentul general privind protectia datelor (RGPD) si exercitarea competentelor fiscale in cadrul Uniunii Europene. (Articole)
● O decizie recenta a Inaltei Curti de Casatie si Justitie din Romania – Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal – reitereaza principiile jurisprudentei CJUE privind frauda in domeniul TVA.
● Cerere de decizie preliminara formulata in temeiul articolului 267 TFUE de Hoge Raad der Nederlanden (Curtea Suprema a Tarilor de Jos).
● C-385/00 – DE GROOT. Reper jurisprudential major in ceea ce priveste raportul dintre suveranitatea fiscala a statelor membre si libertatea de circulatie a lucratorilor. (Jurisprudenta)
● Prezentarea criteriilor de eligibilitate pentru aplicarea regimului marjei si obligatia de inregistrare in scopuri de TVA. (Consultanta fiscala)
● Invitatie la lectura. Cristina Onet, Raspunderea juridica in domeniul finantelor publice, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2025. (Recenzie)
CUPRINS
EDITORIAL
Cosmin Flavius COSTAS/ Ar fi necesar sa trecem la un sistem de impozitare progresiva a veniturilor persoanelor fizice?
NOUTATI FISCALE
Cosmin Flavius COSTAS/ Adoptarea pachetului legislativ ViDA (VAT in the Digital Age)
ARTICOLE
Cosmin Flavius COSTAS/ Cadrul curent al impozitarii internationale si europene
Alin TRAILESCU, Natalia SVIDCHI/ Consideratii in legatura cu stabilirea, modificarea, desfiintarea, anularea si restituirea creantelor fiscale
Cristina ONET/ O noua (mica) victorie in eterna confruntare dintre contribuabili si organul fiscal: rectificarea declaratiilor fiscale ale contribuabililor si (eventualele) limite ale acesteia
Manuela BONO/ Impactul GDPR asupra drepturilor contribuabililor si a investigatiilor privind frauda fiscala in Uniunea Europeana
SINTEZA DE JURISPRUDENTA FISCALA NATIONALA
MARTIE – APRILIE 2025
Cosmin Flavius COSTAS
REPERTORIUL DE JURISPRUDENTA IN MATERIE FISCALA AL CURTII DE JUSTITIE A UNIUNII EUROPENE
MARTIE – APRILIE 2025
Miruna MIHUTA
JURISPRUDENTA FISCALA ISTORICA A CURTII DE JUSTITIE A UNIUNII EUROPENE – cauza C-385/00, De Groot
Laura LAZAR
CONSULTANTA FISCALA
Sorin ROMAN/ Regimul TVA al tranzactiilor cu bunuri second-hand efectuate de persoane fizice. Criteriile pentru aplicarea regimului (II)
RECENZII
Septimiu Ioan PUT/ Cristina Onet, Raspunderea juridica in domeniul finantelor publice, Ed. Universul Juridic, Bucuresti, 2025
ACHIZITIE REVISTA SI ABONAMENTE
Va reamintim faptul ca puteti accesa continutul fiecarui numar al Cluj Tax Forum Journal in urmatoarele modalitati:
1) Prin achizitia directa a unui abonament anual (detalii aici https://www.hamangiu.ro/abonament-cluj-tax-forum-journal) si să aveti in vedere si colectiile anterioare sau aparitiile viitoare ale revistei (volumul I, 2018, 5 numere; volumul II, 2019, 6 numere; volumul III, 2020, 6 numere; volumul IV, 2021, 6 numere; volumul V, 2022, 6 numere; volumul VII, 2023, 6 numere; volumul VII, 2023, 6 numere; volumul VIII, 2024, 5 numere).
2) Prin achizitia directa a revistelor numar de numar, in format tiparit pe hartie, direct de la Editura Hamangiu de pe site-ul Editurii Hamangiu: https://www.hamangiu.ro/cluj-tax-forum-journal.
3) Prin achizitia directa a revistelor numar de numar, in format electronic:
- direct de la Editura Hamangiu pe site-ul bibliotecii https://bibliotecahamangiu.ro/categorii/5fbfdc8d2994c8b9421ea4ba
– pe site-ul HeinOnline: https://home.heinonline.org/content/law-journal-library/
– pe site-ul Central and Eastern Europe Online Library (CEEOL): https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=2475