Una dintre cele mai controversate si mai discutate infractiuni a fost si este in continuare abuzul in serviciu, reglementat in prezent de art. 297 din Codul penal. Un moment de rascruce l-a constituit pronuntarea de catre Curtea Constitutionala a Deciziei nr. 405/2016, in care instanta de contencios constitutional a retinut doua aspecte esentiale, care au contribuit la reconfigurarea acestei infractiuni: norma incalcata de functionar trebuie sa fie prevazuta in legi, ordonante de urgenta si ordonante ale Guvernului, iar raspunderea pentru infractiunea de abuz in serviciu trebuie sa intervina ultima ratio. Ulterior, textul a fost modificat prin Legea nr. 200/2023, fiind restransa sfera de incidenta a infractiunii, pentru a nu se retine raspunderea penala in cazul unor incalcari minore, insa exista in continuare riscul sa fie sanctionate penal incalcari ale unor norme din legislatia primara care au produs o paguba sau o vatamare neinsemnata, de aceea, consideram ca ar fi fost necesara o precizare a caracterului insemnat sau grav al pagubei ori intereselor legitime vatamate, pentru realizarea urmarii imediate a infractiunii.
Lucrarea Abuzul in serviciu cuprinde o selectie a jurisprudentei in materie in raport cu criteriul functiei detinute sau activitatii desfasurate de subiectul activ al infractiunii de abuz in serviciu, de la magistrati, notari publici, executori judecatoresti, politisti, functionari publici din administratia publica centrala sau locala, din regii autonome sau companii nationale, pana la functionari bancari, angajati din cadrul unor societati sau reprezentanti ai organizatiilor nonguvernamentale. Deoarece in practica s-au ridicat multe probleme legate de stabilirea legislatiei primare nesocotite in exercitarea atributiilor de serviciu si de caracterul previzibil al obligatiilor, la fiecare speta sunt indicate textele din legi, ordonante sau ordonante de urgenta ale Guvernului retinute ca fiind incalcate, pentru a se putea analiza gradul lor de generalitate, acest aspect facand diferenta intre o incalcare a legii ce constituie infractiunea de abuz in serviciu si una care nu reprezinta o fapta prevazuta de legea penala, ci poate atrage o alta forma de raspundere.
Autorul
CAPITOLUL I. CONTINUTUL INFRACTIUNII DE ABUZ IN SERVICIU
§1. Forma initiala adoptata de legiuitor. Pronuntarea de catre Curtea Constitutionala a Deciziei nr. 405/2016 si reconfigurarea infractiunii
§2. Mijloace procesuale de invocare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 405/2016
§3. Reglementarea in vigoare a infractiunii de abuz in serviciu. Modificarea art. 297 alin. (1) CP prin Legea nr. 200/2023
CAPITOLUL AL II-LEA. SUBIECTI ACTIVI AI INFRACTIUNII DE ABUZ IN SERVICIU (AUTORI SAU PARTICIPANTI)
§1. Lucratori din cadrul sistemului judiciar
§2. Avocati
§3. Executori judecatoresti
§4. Notari publici
§5. Politisti
§6. Militari
§7. Lucratori din cadrul sistemului sanitar
§8. Lucratori din cadrul sistemului de invatamant
§9. Lucratori din cadrul Guvernului
§10. Functionari din cadrul consiliului judetean
§11. Functionari din cadrul primariilor
§12. Functionari din cadrul Consiliului National de Combatere a Discriminarii
§13. Functionari din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara
§14. Functionari din cadrul Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale
§15. Functionari din cadrul Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura
§16. Functionari din cadrul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara
§17. Functionari din cadrul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere
§18. Functionari din cadrul Companiei Nationale „Posta Romana” SA
§19. Functionari din cadrul Companiei Nationale ROMARM SA
§20. Lucratori ai Companiei Nationale de Cai Ferate „C.F.R.” SA/Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori „C.F.R. Calatori” SA
§21. Functionari din cadrul Regiei Autonome „Registrul Auto Roman”
§22. Functionari din cadrul regiilor autonome de transport
§23. Functionari din cadrul serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor
§24. Functionari din cadrul directiilor judetene de evidenta a persoanelor
§25. Functionari din cadrul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului
§26. Functionari din cadrul directiilor generale ale finantelor publice
§27. Functionari din cadrul directiilor regionale vamale
§28. Functionari din cadrul caselor judetene de pensii
§29. Lucratori din cadrul ocoalelor silvice
§30. Functionari din cadrul Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania
§31. Functionari bancari
§32. Lucratori din cadrul unor societati reglementate de Legea nr. 31/1990
§33. Psihologi
§34. Reprezentanti ai unor organizatii nonguvernamentale