Nu aveti niciun articol in cosul de cumparaturi.

Jurisprudenta in materia concurentei

Obligatia de a solicita o hotarare preliminara
ISBN/ISSN: 978-606-28-0082-6
Editura: Universitara
Pret de coperta: 40,00 RON
40,00 RON
Disponibilitate: Aceasta carte nu mai este pe stoc si nu mai poate fi comandata

Aceasta carte este rezultatul unui proiect initiat de ARDAE si de Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania.  Cartea pleaca de la o selectie ampla de cauze de concurenta generate in cadrul colaborarii ARDAE, selectie pe care autoarea a prelucrat-o din perspectiva aplicarii de catre instantele romanesti a dreptului UE al concurentei. Desi mecanismul hotararilor preliminare face parte din „trezoreria regala” a sistemului de dreptul al UE avand un rol determinant pentru mentinerea coerentei aplicarii dreptului UE de catre instantele nationale si pentru protectia efectiva a drepturilor particularilor cu toate acestea nu se poate spune ca subiectul a fost epuizat din punct de vedere teoretic si nici ca acesta este facil de aplicat la nivel practic.

Cartea Jurisprudenta in materia concurentei investigheaza atat cauze similare cu altele deja tratate de CJUE, cum ar fi Cauza Vitamine, cat si cauze caracterizate de un grad avansat de noutate, cum ar fi Cauza Pensii Private sau Cauza Inspectii Inopinate. In cazul cauzelor similare intrebarea care se pune este daca acestea sunt identice cu cele deja tratate de CJUE. Daca nu sunt identice, acele puncte de diferentiere trebuie identificate si aduse in atentia CJUE ca intrebari prejudiciale.

Cauza Pensii Private este pendinte, cererea pentru o hotarare preliminara fiind primita de CJUE la 7 aprilie 2014. Elementul cheie este notiunea obiectiva de impartire a pietei in contextul crearii unei piete noi, cea a pensiilor private obligatorii. Este vorba de o forma de piata strict reglementata de lege, dar care are la baza principiul libertatii de alegere. Beneficiarul de pensii private are dreptul de a alege liber un fond de pensii, insa optiunea trebuie sa fie unica. Sistemul de inregistrare a permis din pacate marcarea unor optiuni duble, creand astfel necesitatea unei a doua alegeri si in ultima instanta a unei impartiri bazate pe un algoritm menit sa mentina neschimbate cotele de piata obtinute in urma alegerii liber exprimate. Fondurile de Pensii insa au decis sa aplice un alt algoritm cel al cotelor egale, tratand situatia ca fiind una in care o inregistrare eronata s-ar fi produs. Aceasta impartire in cote egale este interpretata de Consiliul Concurentei ca fiind echivalenta cu o impartire a pietei care are ca obiect „impiedicarea, restrangerea sau denaturarea concurentei”.

Aceasta cauza exprima chintesenta problematicii nu numai a dreptului UE in general, unde instantele nationale sunt chemate sa sesizeze CJUE in baza unei aprecieri sincere a necesitatii unei hotarari prejudiciale , dar si a dreptului concurentei ca materie intemeiata pe notiuni obiective de drept care trebuie interpretate in mod coerent la nivelul celor 28 state membre. Confuzia intervine in Cauza Pensii Private intre conceptul de definitie juridica obiectiva  si cel de acord anticoncurential per se. Aceeasi confuzie s-a produs si in decizia impusa de CC in 2005 in Cauza Navigatie, decizie care ulterior a fost anulata de CAB.
Articolul 101 alin 1 TFUE prevede ca acordurile intre intreprinderi „care pot afecta comertul dintre statele membre si care au ca obiect sau efect impiedicarea, restrangerea sau denaturarea concurentei” sunt interzise ca fiind incompatibile cu piata interna. Apoi se specifica un numar de tipuri de acorduri anticoncurentiale per se. Argumentul reiterat de intreprinderi in astfel de spete este ca acordul in discutie nu are ca efect  „impiedicarea, restrangerea sau denaturarea concurentei”, iar contraargumentul CC este acela ca cele doua conditii fiind alternative, nu este necesar sa se demonstreze efectul atunci cand acordul are ca obiect „impiedicarea, restrangerea sau denaturarea concurentei”.

Ce se poate pierde din vedere aici este faptul notiunile nu sunt incorsetate intr-o intelegere semantica a cuvintelor „stabilesc preturile” sau „impart pietele” ci o forma de efect este implicita in conceptul de obiect, adica notiunea de obiect este strict legata de contextul in care acordul este incheiat si efectele pe care acesta intentioneaza sa le produca. Ca atare afirmatia legata de caracterul alternativ al conditiilor efect – obiect are valoare juridica doar in cazul acordurilor tipice asa numitele intelegeri cartel. De fiecare data cand un acord apare ca fiind atipic, acordul fiind generat de un context exceptional, rezultatul urmarit fiind esential altul decat denaturarea concurentei, atunci nu se poate vorbi de un acord care are ca obiect denaturarea concurentei, ca atare efectul anticoncurential trebuie dovedit.

Acestea sunt spete rare, insa tocmai de aceea trebuie tratate in mod judicios. Instanta a procedat in conformitate cu obligatia de sincera cooperare facand trimitere pentru o hotarare preliminara. Nu acelasi lucru se poate spune despre decizia luata in Cauza Inspectii Inopinate, unde oportunitatea legitima de a face trimitere intr-o speta care trateaza garantiile procedurale si respectarea dreptului fundamental la un proces echitabil este irosita, insa aceasta pierdere este partial recuperata prin actiunea legislativa avand ca obiect introducerea conditiei de a obtine o autorizare judiciara a inspectiilor inopinate. Sper ca cele expuse mai sus sa starneasca curiozitatea si interesul cititorului de a parcurge comentariile acestor cauze din prezenta carte, dar si sa genereze un trend pozitiv in ceea ce priveste informarea publicului larg in privinta importantei cunoasterii si intelegerii dreptului UE.

Capitolul I. Introducere
 Rolul curtilor nationale si conceptul de autonomie procedurala
Obligatia de a solicita o hotarare preliminara ca oportunitate de a   influenta evolutia dreptului UE
Cauzele Vitamine si Pensii Private Obligatorii
Cauza Panificatie
Cauza Navigatie
Cauza Inspectii Inopinate
Capitolul II. Intelegeri anticoncurentiale
Interdictia activitatilor de comert paralel inclusiv a vanzarilor pasive
Stabilirea preturilor
2.1.  Sector scoala de soferi
 2.1.1. Cauza FPSSP
2.1.2. Cauza SSITEI
2.2.   Sector panificatie
2.3.   Sector dispecerate taxi
2.4.   Sectorul bancar
Statul si politica de concurenta
3.1.  Sector navigatie fluviala
Impartirea pietii
4.1.   Retransmisii prin cablu
 4.2.   Fonduri de pensii private obligatorii
4.2.1.      X-Pensii
4.2.2.      E-Pensii
Capitolul III. Controlul concentrarilor economice
Sectorul constructii conducte
Sectorul energiei electrice
Capitolul IV. Servicii universale
Serviciile de informatii privind abonatii
Capitolul V. Controlul ajutoarelor de stat
Obligatia notificarii ajutorului de stat
Notiunea de investitie nou creata
Capitolul VI. Monitorizarea achizitiilor publice
Cesionarea catre un tert
Achizitia directa
Capitolul VII. Comentariu de final
 Bibliografie

Detalii tehnice
Data aparitiei28 oct. 2014
Categorie generalaJurisprudenta
Numar pagini290
Tip copertaCarte brosata